De stichting Gehandicapten Watersport Grou stelt zich ten doel het, zonder winstoogmerk, bevorderen van watersport gebonden recreatie in Friesland voor mensen met een beperking.

Vaartagenda

<< Aug 2020 >>
mdwdvzz
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

Besturingssysteem aangepast

De veiligheid voor passagiers en bemanning staat hoog in het vaandel van het bestuur en dat heeft ons doen besluiten de besturing aan te passen en in plaats van de oude schottel besturing een traditionele besturing te monteren met een roer.

Wat was het probleem.
De voortstuwing van de Markol bestaat uit een schottel voor en een schottel achter. Een schottel is te vergelijken met de staart van een aanhang motor. De schroef draait rond en daardoor ontwikkeld hij een stuwkracht en die stuwkracht brengt de Markol in beweging. Als de schroef recht in het midden, en naar achteren gericht staat, zal de boot recht vooruit varen. De schottel kan echter 360 graden ronddraaien, net als een eenvoudige aanhangmotor. Door de stand van de schottel te verdraaien werd de vaarrichting veranderd en dus de koers van de Markol. Dit systeem had zijn voordelen bij het manoeuvreren op een beperkte ruimte maar had als nadeel dat het schip op het rechte eind moeilijk op koers te houden was. Tevens hebben we al een paar keer gehad dat het schip plotseling “uit zijn roer” liep. Dus de argumenten voor de aanpassing van de besturing waren:
– Een verhoogde veiligheid
– Minder arbeidsintensief voor de schippers
– Eenvoudiger bediening
– Hogere betrouwbaarheid.

Wat is er door Smid Jachtservice in Jirnsum veranderd?
Het schip is een aantal weken terug bij de Boarnstream uit het water gehesen en daar is de onderkant en de zijkant van de romp schoongespoten. De Markol is op een trailer van Jachtwerf de Boarnstream naar Smid jachtservice vervoerd over een afstand van ongeveer 1,5 km.

boot 2  1313c44076d0f237a42d1d80f913af39 IMG_4483 IMG_4589

Hiervoor moet de weg van brug Oude Schouw naar Jirnsum tijdelijk afgezet worden en het verkeer over de parallel weg geleidt. Bij Smid Jachtservice is er achter op het schip, tegen de spiegel een traditioneel roer met een roer koning (as waarop het roer draait) gemonteerd. Tegen de spiegel is een zwemplateau gelast die primair als doel heeft het roer te beschermen maar secundair gaf dit ons de gelegenheid een goede zwemtrap te monteren. Weer een stukje meer veiligheid! Er is een gat in de spiegel gemaakt waardoor de hendel steekt waarmee het roer bediend wordt. In het achterschip is een hydraulische cilinder gemonteerd en bevestigd aan de hendel van het roer.

De hydraulische cilinder wordt van hydraulische druk voorzien door een pomp die aan het stuurwiel is bevestigd. Dus draait de schipper het wiel rond dan wordt er olie verplaatst door de pomp naar dehydraulische cilinder en de cilinder drukt of trekt het roer een bepaalde kant op en de Markol zal van vaarrichting veranderen. Tevens is er een elektro – hydraulische pomp geïnstalleerd die er voor zorgt dat de Markol ook met een “pookje” of afstandbediening bestuurd kan worden.

We hebben de gelegenheid gebruikt, terwijl de Markol op het droge lag, om de romp weer in goede staat te brengen. Beschadigingen zijn weggewerkt en de spiegel is overgeschilderd om de beschadigingen door het lassen weg te werken. Ook is het onderwater schip opnieuw in de antifouling gezet en heeft Scheepvaart inspectie het schip gekeurd. We hopen met deze verandering een stap gezet hebben naar een nog hoger niveau van veiligheid en de arbeidsintensiviteit voor de schippers te hebben verlaagd. Ons uiteindelijke doel is dat een ieder met een beetje zeebenen (en uiteraard een groot vaarbewijs) het schip zou moet kunnen besturen.

We willen deze gelegenheid gebruiken de vrijwilligers te bedanken die ons bij de bovengenoemde werkzaamheden geholpen hebben.